تا به حال با کلمه CMS برخورد کرده ايد؟ مادر مقاله ي قبل درمورد اينکه بازاريابي محتوا چيست وچه اهميتي دارد را براي شما بيان کرديم و در اين مقاله مي خواهيم نگاهي گسترده به اين مفهوم که سيستم مديريت محتوا CMS چيست؟ بيندازيم.در واقع سيستم مديريت محتوا يا CMS نوعي نرم افزار است که براي کمک به کاربران در ايجاد و ويرايش يک وب سايت طراحي شده است. توجه به اين نکته حائز اهميت است که CMS بسيار بيشتر از کمک به مديريت متن و محتواي تصويري که در صفحات وب نمايش داده مي شود کمک مي کند. آنها براي کمک به طراحي ظاهر وب سايتها ، رديابي جلسات کاربر ، انجام جستجوها ، جمع آوري نظرات بازديد کنندگان ، تالارهاي ميزبان و موارد ديگر تکامل يافته اند.
سيستم هاي مديريت محتوا در بيش از نيمي از کل وب سايت ها با درصدي بالا در محبوب ترين دامنه ها مشاهده شده اند.
يک سيستم مديريت محتوا (CMS) يک نرم افزار يا مجموعه اي از برنامه هاي مرتبط است که براي ايجاد و مديريت محتواي ديجيتالي استفاده مي شود. CMS ها معمولاً براي مديريت محتواي سازماني (ECM) و مديريت محتواي وب (WCM) استفاده مي شوند. ECM با ادغام مديريت اسناد ، مديريت دارايي ديجيتال و قابليت هاي حفظ سوابق ، و فراهم کردن دسترسي هاي مبتني بر نقش به کاربران نهايي به دارايي هاي ديجيتالي سازمان ، همکاري در محيط کار را تسهيل مي کند. WCM نوشتن مشارکت براي وب سايت ها را تسهيل مي کند. نرم افزار ECM اغلب شامل قابليت انتشار WCM است ، اما صفحات وب ECM معمولاً در پشت ديواره سازمان باقي مي مانند.
ويژگي ها مي توانند در بين انواع مختلف سيستم مديريت محتوا CMS متفاوت باشند ، اما اغلب عملکردهاي اصلي نظير ايندکس ، جستجو و بازيابي ، مديريت قالب ، کنترل تجديد نظر و انتشار است.
1.نمايه سازي بصري ، ويژگي هاي جستجو و بازيابي همه داده ها را براي دسترسي آسان از طريق توابع جستجو فهرست بندي مي کند و به کاربران امکان مي دهد با ويژگي هايي مانند تاريخ انتشار ، کلمات کليدي يا نويسنده جستجو کنند.
2.مديريت قالب تبديل اسناد کاغذ اسکن شده و اسناد الکترونيکي را به اسناد HTML يا PDF تبديل مي کند.
3.ويژگي هاي نسخه اجازه مي دهد تا محتوا پس از انتشار اوليه به روز شود و ويرايش شود. کنترل ويرايش همچنين تغييراتي را در پرونده هاي افراد ايجاد مي کند.
4.قابليت انتشار امکان استفاده افراد از يک الگوي يا مجموعه الگوهاي تأييد شده توسط سازمان و همچنين جادوگران و ابزارهاي ديگر براي ايجاد يا اصلاح محتوا را مي دهد.
CMS همچنين ممکن است ابزاري براي بازاريابي يک به يک فراهم کند. بازاريابي يک به يک توانايي يک وب سايت براي متناسب کردن مطالب و تبليغات خود با مشخصات خاص کاربر با استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط کاربر يا توسط سايت جمع آوري شده است – به عنوان مثال ، يک الگوي توالي صفحه خاص کاربر. به عنوان مثال ، اگر کاربر از موتور جستجوگر بازديد کرده و دوربين ديجيتال را جستجو کرده باشد ، بنرهاي تبليغاتي مشاغلي را نشان مي دهند که به جاي مشاغل فروش محصولات باغي ، دوربين هاي ديجيتال را مي فروشند.
تقريباً هيچ محدوديتي در عواملي که بايد قبل از تصميم سازمان براي سرمايه گذاري در CMS در نظر گرفته شود وجود ندارد. چند ويژگي اساسي براي هميشه جستجو وجود دارد ، مانند رابط کاربري ويرايشگر آسان و قابليت جستجوي هوشمند. با اين حال ، براي برخي از سازمانها ، نرم افزاري که از آنها استفاده مي شود بستگي به شرايط خاصي دارد.
به عنوان مثال ، اندازه سازمان و پراکندگي جغرافيايي را در نظر بگيريد. سرپرست CMS بايد بداند که چند نفر از اين برنامه استفاده خواهند کرد ، آيا CMS به پشتيباني چند زبانه نياز دارد و براي پشتيباني از چه فعاليتهايي به تيم پشتيباني نياز دارد. همچنين در نظر گرفتن ميزان کنترل هر دو سرپرست و کاربران نهايي هنگام استفاده از CMS بسيار مهم است. تنوع فرم هاي داده الکترونيکي مورد استفاده در يک سازمان نيز بايد در نظر گرفته شود. همه انواع محتواي ديجيتالي بايد به راحتي فهرست بندي شوند.
تعداد زيادي از پيشنهادات CMS رايگان و مبتني بر اشتراك براي استفاده شخصي و سازماني در دسترس است. موارد زير فقط چند نمونه از ارائه دهندگان پلتفرم CMS است:
مجموعه اي از فناوري هاي مبتني بر ابر و وب است که امکان ذخيره ، اشتراک و مديريت اطلاعات ديجيتال را در يک سازمان آسان مي کند.
ابزاري براي ذخيره و بازيابي سريع مطالب فراهم مي کند و به دليل کنترل دسترسي دقيق آن شناخته شده است.
از رويکرد مبتني بر متا تگ براي مديريت اسناد الکترونيکي استفاده مي کند.
WCMS رايگان است. جوملا به زبان پي اچ پي نوشته شده است و امکاناتي مانند حافظه پنهان ، فيدهاي RSS ، وبلاگها ، جستجو و پشتيباني از بين المللي زبان را ارائه مي دهد.
منبع آزاد ديگري که مبتني بر PHP و MySQL است. مي تواند به عنوان بخشي از يک سرويس ميزباني اينترنت (WordPress.com) مورد استفاده قرار گيرد ، يا مي توان آن را در يک رايانه محلي مستقر کرد تا به عنوان سرور وب خود (WordPress.org) عمل کند. اين امر بين جامعه وبلاگ نويسي بسيار محبوب است.
ابزارهاي مديريت محتوا مورد نياز بازارياب را در اختيار شما قرار مي دهد تا بدون در نظر گرفتن مکان ذخيره شده ، به همه دارايي هاي ديجيتالي خود دسترسي داشته باشند ، محتوا را در هر کانال آنلاين منتشر کنند ، آن را براي هر بازديد کننده شخصي سازي کنند و ميزان اثربخشي آن را اندازه گيري کنند.
پرتفوي اوراکل از برنامه هاي کاربردي جذب کاربر که بر اساس چارچوب توسعه خود ساخته شده و با هزينه صدور مجوز براي هر CPU ارائه مي شود. سه محصول اصلي اين مجموعه را تشکيل مي دهند: Oracle WebCenter Content ، Oracle WebCenter Sites و Oracle WebCenter Portal. يکي از ويژگي هاي اصلي اوراکل اين است که محتوا را مي توان به صورت مرکزي در يک مکان مديريت کرد و در چندين برنامه به اشتراک گذاشت.
گزينه نرم افزاري اختصاصي است که براي وب سايت هاي کوچک طراحي شده است و به يک توسعه دهنده وب امکان مي دهد تا محتوا را به يک سايت موجود اضافه کند و آن را به راحتي و سريع مديريت کند. به پايگاه داده احتياج ندارد. از آپاچي با PHP 5 استفاده مي کند و براي پرداخت مشتري پشتيباني کاربر را ارائه مي دهد.
محصول پرچمدار اين شرکت ، مدير سايت ، يک CMS اختصاصي مبتني بر نرم افزار است که پشتيباني گسترده چند پلتفرمي را ارائه مي دهد. در حالي که مجوز مربوط به محل مي تواند پرهزينه باشد ، به روزرساني هاي گذشته مطلوب مورد بررسي قرار گرفته و از يک بستر جامع جامعه کاربران براي تبادل نظر و کمک همتا به هم پشتيباني مي کند.
و مديريت تجربه وب OpenText در شرکت هدف قرار گرفته و هم در محل و هم از طريق ابر قابل دسترسي است. OpenText در مديريت حجم زيادي از محتوا ، رعايت اامات نظارتي و مديريت محتواي موبايل و آنلاين براي استفاده سازماني تخصص دارد.
منبع آزادي که بخشي از پروژه دروپال است و با هدف ارائه CMS مقرون به صرفه براي سازمانهاي کوچک و متوسط متمرکز است. به طور خاص ، Backdrop تنها ابتدايي ترين ويژگي هاي مديريت محتواي وب را ارائه مي دهد ، اما مي تواند با کمک ماژول هاي مختلف موجود گسترش يابد.
منابع:ttmweb.ir
درباره این سایت